برای مراجعین
|
|
در آزمایشگاههای تشخیص پزشکی ، شایسته است حقوق و نیازهای مراجعه کنندگان رعایت گردد و ضمن محترم شمردن آنها به اطلاع ایشان رسانیده شود.
مجموعه ای از منشور حقوق مراجعه کنندگان به آزمایشگاههای تشخیص پزشکی عبارت است از :
• حق مراجعه کنندگان در حفظ شأن و احترام و تکریم آنها توسط کارکنان و درک شرایط خاص روحی وجسمی آنان .
• حق مراجعین در دریافت اطلاعات کامل در ارتباط با هزینه آزمایشات .
• حق مراجعین در دریافت اطلاعات کامل در ارتباط با شرایط قبل از آزمایش و نحوه آماده سازی اولیه .
• حق مراجعین در دریافت راهنمائی و اطلاعات کامل در ارتباط با آزمایشاتی که در آن مرکز آزمایشگاهی انجام نمی گردد.
• حق رعایت حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مراجعین و بیماران.
• حق مراجعین در دریافت قبض پذیرش و جوابدهی همراه با اطلاعات کامل ثبت شده .
• حق مراجعین آزمایشگاه جهت کسب اطلاع درباره عوارض نمونه برداری.
• حق دریافت اطلاعات اضافی و جانبی در یک محدوده خاص در صورتی که از گروه و کادر پزشکی باشند.
• حق مراجعین در ارتباط با اطلاع از تداخلات داروئی رایج برنتایج آزمایشگاهی .
• حق مراجعین جهت دریافت جواب اورژانس در حداقل زمان ممکن و تعیین شده توسط آزمایشگاه .
• حق مراجعین جهت تسریع در انجام برخی آزمایشات در شرایط خاص .
• اطلاع رسانی تلفنی و به موقع به مراجعینی که جواب آزمایش آنها در موعد مقرر آماده نگردیده است.
• حقمراجعین آزمایشگاه جهت اطلاع از علت تکرار نمونه گیری و در صورتی که علت ،ناکافی بودن نمونه باشد آزمایشگاه ملزم به اطلاع رسانی تلفنی سریع بهمراجعین می باشد.
• آزمایشگاهملزم است جهت بیماران سالمند (بالای 65 سال) و معلول جسمی تسهیلات ویژه درحوزه پذیرش و نمونه برداری فراهم نماید. (ویلچر ، آسانسور ، خونگیری درمنزل ، پذیرش خارج از نوبت و تسریع در جوابدهی در حد امکان و ... )
• حق مراجعین جهت نمونه برداری در یک فضای ایزوله و مجزا.
• حق مراجعین در انتخاب اولیه فرد نمونه بردار مجرب در صورت عدم اعتماد به فرد تعیین شده .
• حق درخواست تعویض نمونه برداری با یک نمونه بردار مجرب در صورت دو نوبت نمونه گیری ناموفق.
• حق مراجعین در دریافت اطلاعات از نمونه بردار جهت پیشگیری از کبودی زیر جلدی در محل نمونه برداری.
• حق بیمار جهت حداقل زمان انتظار در حوزه پذیرش و جوابدهی.
• حقمراجعین در استفاده از تسهیلات رفاهی مناسب در پذیرش و نمونه برداری ازجمله سرویس بهداشتی پاکیزه و استاندارد و صندلی انتظار مناسب.
• حق مراجعین در دریافت کلیه وجه پرداخت شده در صورت قطعی شدن ارائه جواب نادرست توسط آزمایشگاه .
• حفظ حقوق بیماران ناشنوا و نابینا و فاقد قدرت تکلم.
• رعایتارزش های اخلاقی و فرهنگی خصوصاً عدم رفتار تبعیض آمیز با بیماران بیبضاعت و مستمند ، اقلیت مذهبی ، رنگین پوست یا دارای بیماری خاص (نظیرایدز و هپاتیت)
• اطلاع و آگاهی مراجعین آزمایشگاه از محدوده خواسته های غیرمنطقی و غیرمجاز از آزمایشگاه که برخی موارد آن شامل موارد ذیل می باشد :
1. اسرار بر دریافت شفاهی و تلفنی نتایج آزمایش.
2. استفاده از دفترچه درمانی افراد غیر.
3. اصراربر پذیرش نسخ معیوب توسط آزمایشگاه. (نسخ دارای خط خوردگی و بدون پشتنویسی پزشک یا تاریخ مخدوش یا دو رنگ بودن موارد نوشته شده در نسخ ...)
4. توهین و بی احترامی به متصدیان پذیرش و جوابدهی و نمونه برداری بدون هیچ دلیل محکمه پسند.
5. بیان اعتراض با صدای بلند در فضای عمومی آزمایشگاه که موجبات آزردگی و ناراحتی سایرین گردد.
6. بیان اعتراض و بحث بیهوده با افراد غیرمسئول در فضای عمومی آزمایشگاه.
7. عدم رعایت دقیق زمان مراجعه جهت گرفتن جواب مگر در موارد خاص.
8. عدم رعایت شرایط سالمندان و افراد بدحال که آزمایشگاه ملزم به نمونه برداری خارج از نوبت از آنان می باشد
|
|
|