134
برای مراجعین

جستجو بر اساس نام آزمایش

جوابدهی آنلاین
نام كاربري:

كلمه عبور:

  



هماتولوژی


بخش هماتولوژی (Hematology) یا خون شناسی، یکی از بخش های بسیار مهم در آزمایشگاه پاتوبیولوژی می باشد که به بررسی اجزاء تشکیل دهنده خون در بیماران می پردازد. بخش هماتولوژی آزمایشگاه پاتوبیولوژی عماد مفتخر است که همه روزه آماده ارائه خدمات می باشد .

  

 

   

در بخش هماتولوژی آزمایشگاه پاتوبیولوژی، نمونه خون گرفته شده از نظر شمارش گلبول های سفید، شمارش گلبول های قرمز،  پلاکت ها و شمارش افتراقی سلول های گلبول سفید، جهت تشخیص سرطان، تشخیص بیماری کم خونی و بیماری های خونی توسط دستگاه سلول شمار خودکار مورد بررسی قرار می گیرد. از دیگر آزمایشاتی که در این بخش انجام می گیرد، آزمایش های PTT و PT است که در بیماران، قبل از انجام عمل های جراحی برای  بررسی اولیه سیستم انعقادی گردش خون بدن مورد استفاده قرار می گیرد .

از معمولترین تست هایی که در بخش هماتولوژی انجام می شود، می توان به تست های Retic ، Mix pt ، Mix ptt ، BG Rh ، Combs ، Indirect Combs ، Osmotic Fragility ، Cold Agglutination ، Cryoglobulin، Le cell ، NBT ، تستهای مرتبط با Human Leukocyte Antigen (HLA B27, B5, B51, B52, B8) ، CBC و فاکتورهای انعقادی همچون Protein C، Protein S، Factor VIII، Factor V، Antithrombin IIIاشاره نمود.

البته، تست الکتروفورز هموگلوبین که برای بررسی علت کم خونی‌های غیر از فقر آهن و یا بدون علت انجام می شود از تست های مهم بخش هماتولوژی می باشد. از دیگر تست های مهم بخش هماتولوژی G6PD است که برای تشخیص علت زردی مزمن در نوزادان که در واقع دچار کاهش بلند مدت بیلی‌ روبین خون هستند یا زردی و کم خونی های فاقد علت مشخص، خردسالان یا بزرگسالان دارای علایم مشکوک به فاویسم (Favism) انجام می‌شود.