134
برای مراجعین

جستجو بر اساس نام آزمایش

جوابدهی آنلاین
نام كاربري:

كلمه عبور:

  



میکروب شناسی

بخش میکروبشناسی یکی از جالب ترین و جذاب ترین بخش های هر آزمایشگاه تشخیص پزشکی محسوب می شود. در این بخش، معمولا نمونه های مختلف در محیط های کشت میکروبی مناسب رشد کرده، عوامل بیماری زا جداسازی شده و حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف بررسی می شود. کارکنان بخش میکروبشناسی آزمایشگاه پاتوبیولوژی بهداد با داشتن سابقه طولانی کار در آزمایشگاه میکروبشناسی در کنار بهره مندی از امکانات ویژه کشت انواع نمونه های هوازی، بی هوازی و باکتری های سخت رشد در حال ارائه بهترین خدمات تشخیصی در حیطه میکروبشناسی هستند. در این بخش انواع آزمایش های  باکتری شناسی، انگل شناسی و قارچ شناسی انجام می گیرد.


شرح وظایف بخش میکروب شناسی آزمایشگاه


۱. انجام کنترل کیفی به موقع محیط های کشت،
دیسک های آنتی بیوگرام ،معرف های میکروب شناسی و رنگ گرم
۲. نگهداری صحیح محیط های کشت و دیسک های آنتی بیوگرام
۳. کنترل مداوم صحت کار اتوکلاو
۴. انجام صحیح
تست های افتراقی و آنتی بیوگرام
۵. نگهداری صحیح سوش های میکروبی و ساب کالچر به موقع آن ها
۶. تشخیص صحیح نمونه های بالینی بیماران
۷. پایش دمای یخچال ، فریزر و انکوباتور
۸. سرعت و دقت لازم در انجام وظایف محوله و انجام صحیح مستندسازی های لازم
۹. تشخیص صحیح نمونه های کنترل کیفی خارجی

 


 

بخش میکروب شناسی :

 

این بخش با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن و پیشرفته و نیز مواد اولیه مرغوب و با کیفیت، بر آن است تا علاوه بر انجام تست های روتین میکروب‌شناسی، به صورت کاملاً تخصصی بر روی برخی از میکروب های پاتوژن انسانی که امروزه تشخیص آن ها در اکثر مراکز آزمایشگاهی کشور مشکل آفرین گردیده تمرکز بیشتری نماید.

در این راستا این بخش با بهره‌گیری از دانش حرفه‌ای، ضمن تحقیق و مطالعه گسترده، به جداسازی و تشخیص اینگونه میکروارگانیسم ها پرداخته و با ارائه راهکارهای اجرایی و کنترل کیفی دقیق، مسیر را برای تشخیص صحیح، به موقع و موثر بیماری های عفونی هموارتر نماید.

 در این بخش ضوابط و قوانین کار بر اساس جدیدترین استانداردهای مربوط به هر کدام از نمونه های ارسالی تعیین می شود و برای دستورالعمل های اجرایی طبق استاندارد SOP تهیه شده است بخش میکروب شناسی دارای قسمتهای مجزای  کشت میکروبی- محیط سازی- انکوباسیون و استریلیزاسیون می باشد

تحقیق و مطالعه گسترده، به جداسازی و تشخیص اینگونه میکروارگانیسم ها پرداخته و با ارائه راهکارهای اجرایی و کنترل کیفی دقیق، مسیر را برای تشخیص صحیح، به موقع و موثر بیماری های عفونی هموارتر نماید. این بخش از آزمایشگاه خود متشکل از واحدهای مستقل و تخصصی به شرح زیر می‌باشد:

 


 

واحد باکتری‌شناسی :

 

 

در این واحد کلیه امکانات و تجهیزات لازم برای کشت و جداسازی باکتری های هوازی و بی‌هوازی مهم از نظر پزشکی وجود دارد. همچنین با بهره‌گیری از تکنولوژی آنتی بیوگراف پلیت های آنتی بیوگرام توسط اسکنر مخصوص بررسی شده و پاسخ بر اساس CLSI گزارش می شود.

 

 


 

واحد قارچ شناسی:

 

 

این واحد با بکارگیری محیط های کشت کاملاً تخصصی و شرایط ویژه کشت، توانایی کشت، جداسازی و بررسی کلنی ها و ساختمان میکروسکوپی قارچ های پاتوژن و غیر پاتوژن انسانی را دارا می‌باشد.

 


 

واحد انگل‌شناسی :

 

 این واحد پس از فرآوری نمونه‌ها به روش های استاندارد، با متدهایی چون رنگ‌آمیزی‌های اختصاصی ایمونوفلورسانس به بررسی و شناسایی انگل های مختلف انسانی می‌پردازد.

 


 

واحد ویروس‌شناسی :

 

 

 در حال حاضر تشخیص بیماری های ویروسی بر پایه تست های ایمونولوژی استوار است که مقدمات لازم برای فعالیت های گسترده‌تر در زمینه کشت و تشخیص فراهم شده است.

پس از نتیجه گیری و صدور پاسخ، محیط های کشت کار شده جهت جلوگیری از افزایش بار آلودگی محیطی در اتوکلاو قرار داده شده و از آزمایشگاه خارج و معدوم می گردند.